Blijf in Balans, Samen in Balans

Ondersteuning voor de oudere leerkracht om prettig het pensioen te halen

Een piek in het ziekteverzuim bij 50+, langdurig verzuim en signalen van oudere leerkrachten. Dit vormde de aanleiding om een kortdurend traject te ontwikkelen ter ondersteuning van leerkrachten die vitaal hun pensioen willen halen en met plezier willen blijven werken.

Ik wil geen Gerda worden!

Ze riep het bijna uit, een leerkracht van 49 jaar. Toen ze net begon als leerkracht, jong, vol dromen en energie, was Gerda haar collega. Een oudere leerkracht, had alles al gezien en gedaan en ze liet dat goed weten.

Gerda keurde alles af, vond de vernieuwingen vermoeiend en zette een rem op de energie van haar collega’s. Zuchtend en steunend haalde ze haar pensioen. Juichende jonge collega’s toen ze ging. Gerda werd het begrip voor oud en star. Wie wil er nou zo worden?

Levensveranderingen; lichaam, leven, werk

Als je ouder wordt, verandert er van alles in je lichaam en je leven;

– Lichaam

Na je 40verandert je hormoonbalans. Na je 50e vinden er veranderingen in het brein plaats.
Zelfs zonder langdurige stress, is het effect op de lichamelijke en mentale veerkracht groot.
Langdurige stress, wat veel leerkrachten ervaren, heeft enorme impact op hormoonbalans, het brein en lichamelijk welbevinden.

– Leven

In je leven verandert je rol langzamerhand bij het ouder worden. Kinderen gaan de deur uit, je ouders vragen misschien meer zorg, er is meer ziekte in je omgeving. Ook dat heeft effect op mentale veerkracht, op zelfbeeld en kijk op je eigen leven. Veel mensen zijn in deze fase bezig met herdefiniëring van zichzelf en perspectief op hun leven.

– Werk

Ondertussen is de dynamiek in het werk hoog. Veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op en alle vernieuwingen heb je al wel een keer meegemaakt. Zij het in een ander jasje.
Hoe om te gaan met de jonge enthousiaste collega’s, die vol gaan voor het nieuwe terwijl jij alle energie nodig hebt om het werk gedaan te krijgen?

Bij elkaar vormt dit een uitdaging om in balans en vitaal aan het werk te blijven tot aan het pensioen. Zowel voor vrouwen als mannen.

Samen in balans

Balans houden doe je samen. De werkcontext van de leerkracht is mede van invloed op de balans en vitaliteit van de leerkracht. De bedoeling is dat de leidinggevende betrokken is bij de leerkracht die het traject volgt en helpt om uitkomsten praktisch te borgen in de dagelijkse werkomgeving.
Deze betrokkenheid wordt in overleg vormgegeven. De ervaring is dat uitkomsten van het traject positief van invloed kunnen zijn op de teamsamenwerking.

Werkwijze

Blijf in Balans is opgebouwd vanuit het idee dat op basis van inzicht in de eigen ontwikkeling, context en verlangens, de praktische vertaling naar balans en vitaliteit gemaakt kan worden.
Dat betekent dat kennisoverdracht, (systemische) oefeningen en gesprek worden ingezet om vervolgens de praktische vertaling te maken naar de dagelijkse werkcontext. Dit doen we in vijf fysieke bijeenkomsten van 2,5 uur, in kleine groepen van max. 6 personen.
Inzichten uit de neurologie, psychologie, systeemgericht werk en Theorie U vormen de basis van dit traject (o.a. Margriet Sitskoorn, Ingeborg Bosch, Manu Keirse).

Gerda:

Na de eerste bijeenkomst van Blijf in Balans zei de leerkracht aangedaan: “Ik wou dat ik dit had geweten toen ik met Gerda werkte. Iedereen moet dit weten, want dan begrijpen we onszelf en elkaar beter.”

Ervaringen van leerkachten, directeuren en scholenstichting:

  • Inzicht in de factoren die van invloed zijn op balans en vitaliteit.
  • Toename van begrip voor de verschillen tussen jongeren en ouderen.
  • Mildheid naar zichzelf en anderen
  • Handvatten hoe invloed op eigen en samen balans uit te oefenen.
  • Inzicht in contextuele dynamiek.
  • Veel veiligheid in de groep, waardoor het makkelijker was om open te stellen.
  • Een feest der herkenning voor de oudere leerkrachten onderling.
  • Concrete plannen hoe bij te dragen aan balans en vitaliteit met kleine stappen.
  • Gedegen en kwalitatief goed aanbod.
  • Goed onderbouwd.

Met enkele kleine aanpassingen op maat is dit traject te vertalen naar leerkrachten in andere levensfasen.

Een gesprek geeft vaak meer beeld, dus voelt u zich vrij om vrijblijvend contact op te nemen om hierover in gesprek te gaan. U bent van harte welkom.